lördag 14 januari 2012

Dialekt

Var det någon av er som såg Biggest Loser (BL) i veckan? Jag satt bänkad. Mest för att titta på Olga Rönnberg som är en personliga tränare i programmet. Olga driver även en träningsblogg. Jag brukar kika in där lite då och då för att få lite inspiration och nya tips på övningar i gymmet.

Vet ni vad?! Jag blev förvånad. Hon bryter på ryska. Ja, jag vet att hon heter Olga och jag borde tänkt till lite. Men det har jag inte gjort. Jag har tagit det för givet att hon skulle prata stockholmska utan brytning.

Då kom jag att tänka på. Hur många av er tror att jag pratar göteborgska? Bortsett från er som känner mig. Jag är från Hällevik, som ligger i Blekinge, och pratar definitivt inte som en Göteborgare. Mattias pratar småländska eftersom han är från Hovmantorp, (ligger i Småland). Våra barn däremot kommer säkerligen prata som riktiga små goa Göteborgare. Det kommer att låta konstigt här hemma vill jag lova:)

Nu vet ni detta.

2 kommentarer:

  1. Ja tycka att ongana ska prada listalänska. Da faa ble te att du läa dåm da. Di kan behöva lide saunt dåa åppe sau att da gaa å begripa hä di sia näa di komma him te Hällevig

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte samma tanke när jag såg det, haha! Trodde inte hon skulle bryta:). /syrro:)

    SvaraRadera